Auberginelasagne.

Här kommer ett av mina absoluta favoritrecept inom LCHF.
Jag gör alltid dubbel sats, så vi kan äta av den många i dagar...:-)

Detta behövs...
(Beräknat till 4 pers.)

* 1 gul lök
* 2 msk smör
* 1 msk tomatpuré
* 600 g köttfärs
* 600 g krossade tomater
* ½ tsk oregano
* 2 msk timjan
* 1 tsk salt
* 2 krm svartpeppar
* 1 aubergine
* 2 dl vispgrädde
* 2 dl creme fraiche
* 4 dl riven ost

Gör såhär...

- Sätt ugnen på 200 grader.

- Finhacka och stek löken i smöret, utan att få färg.

- Tillsätt tomatpurén och köttfärsen och stek tills köttfärsen är genomstekt.

-Tillsätt krossade tomater, oregano, timjan, salt och peppar.
Låt puttra i ca 10 min.

- Skiva auberginen tunnt och lägg dom på ett hushållspapper för att dra ut vätskan i dom.
Strö över lite salt.

- Blanda vispgrädde, creme fraiche och hälften av den rivna osten.

- Varva köttfärsen, aubergineskivorna och ostsåsen i en smord form.
Avsluta med resten av den rivna osten...

- Grädda i mitten av ugnen ca 30 min tills osten har fått fin färg.

Servera med sallad.

Mycket gott!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0