En doft av saffran...

...sprider sig i mitt hus nu.
Äntligen har jag tid för att baka igen...:-)

Ett nytt recept är det jag har provat.
Jag har inte hunnit att provsmaka än, men det luktar himmelskt!!

Här kommer receptet...

Kakan:


100g smör
2 1/4 dl socker
2 ägg
4 ½ dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 pkt saffran (jag hade två paket...)
3 dl gräddfil

Kaneltäcket:

200 g smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
3 msk kanel

Gör såhär...

1.
Vispa smör och socker vitt och pösigt.

2.
Tillsätt ett ägg i taget och vispa mellan varje.

3.
Vänd ner mjöl och bakpulver i smeten.

4.
Rör ut saffranet i gräddfilen och rör ner det försiktigt i smeten.

5.
Smörj och bröa en långpanna, 20x30 cm, och häll i smeten
.
6.
Grädda i 175 grader i ca 30 min.

***

1.
Rör samman smör och socker till kaneltäcket.

2.
Tillsätt mjöl och kanel och blanda till en smulig massa.

3.
Strö över kakan och grädda ytterligare 15 min.

4.
Skär kakan i rutor och garnera med strimlat apelsinskal.


Kommentarer
Postat av: lotta.fredriksson

Åhh vad gott det såg ut:)) Lätt inte alldeles för krånglig å göra heller.. kanske provar det imorgon :)) Hade varit roligt å träffat dig idag,Men vi kanske jobbar ihop nån annan dag snart.. Kram på dig..

2011-11-21 @ 21:49:19
Postat av: Cattis

Åååhhh....vad det lät gott. Du får uppdatera om det var det, i så fall kanske man borde testa till adventsfikat på söndag =).



Tack för i dag, alltid lika mysigt ♥.



Puss & Kram



Ps. Sååå kul med lite fler inlägg, I like!!!

2011-11-21 @ 22:00:27
URL: http://minajochjag.blogspot.com
Postat av: Maria

Ojoj, den måste testas. Såg hur smarrig ut som helst. Tack för tipset.Kram

2011-11-24 @ 21:52:40
Postat av: Pauline

Hej,

Jag jobbar för sajten HittaRecept.se. Vi såg att du har goda recept i din blogg (http://sabos.blogg.se/) och vi rekommenderar att du tittar runt på sajten och kikar på "Matbloggstoppen".



Vill du vara med och få dina recept indexerade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen och embedda din kod för att mäta statistik så är du med!



Här kan du se hur många som är med i Matbloggstoppen på HittaRecept.se - http://www.hittarecept.se/matbloggstoppen



Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på Matbloggstoppen!



Vänlig hälsning,



Pauline Torres

[email protected]

2012-04-12 @ 12:09:41
URL: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0