Ris- och Räklåda.

Här kommer det utlovade receptet :-)

Det finns en liten historia bakom den här maten.
För väldigt många år sedan, när Anna och jag bodde hemma, så hade mamma och pappa bjudit in några bekanta på middagen en kväll.
Syrran och jag var ju såklart involverade i vad som skulle lagas, vad vi skulle bjuda på, så när mamma talade om att hon hittat ett nytt recept hon tänkte prova, Ris- och Räklåda alltså, höll Anna och jag på att smälla av.
-"Vaa, är du inte klok!! Vi kan väl inte bjuda på sån äcklig mat!!!"
Vi var såå säkra på att det skulle smaka pyton, och vi tyckte så synd om gästerna som skulle bli bjudna på sån icke god mat!!

Men mamma stod på sig, hon skulle absolut testa detta, för "har man aldrig smakat kan man inte veta om man tycker om det eller inte"....

Och ni kan ju gissa vad vi tyckte när vi väl smakat...!!
Det var ju supergott :-)

Detta behövs:

* 4 dl okokt ris
* 1 burk champinjoner
* 1 burk sparris
* skalade räkor
* ärtor
(Man har ju givetvis i vad man själv känner för, kräftstjärtar är gott att ha i också bl a...)

1.
Koka riset.
Bred ut det i en ugnssäker form.


2.
Strö över räkorna, champinjonerna, ärtorna och sparrisen.


Detta behövs till "täcket":

* 2 dl vispgrädde
* 2 dl majonnäs
* 3 ägg

1.
Skilj på äggens gulor och vitor.


2.
Vispa äggvitorna till hårt skum.


3.
Vispa grädden.
Rör först ner gulorna och majonnäsen i den.


4.
Vänd sedan försiktigt ner äggviteskummet.


5.
Bred såsen över alltsammans i formen.


6.
Sätt in i ugnen på ca 200 grader i ca 15 minuter, tills täcket har fått fin färg.


Servera med sallad.


Smaklig måltid!!

Kommentarer
Postat av: Cattis

Ja, jag måste testa det där nu känner jag.

Fast utesluta ärtorna då.



Kram

2010-10-15 @ 20:46:10
URL: http://minajochjag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0