Pinocciotårta.

Idag bakade jag en väldigt enkel och mycket omtyckt tårta.
Det finns en hel drös olika namn på denna, men idag får den heta Pinocciotårta.



Ungstemp. 175 grader

75 g smör
2 dl florsocker
5 äggulor
1½ dl vetemjöl
4 msk mjölk

Maräng:
5 äggvitor
2 dl socker

1 påse (50 g) mandelspån

Fyllning:
3 dl vispgrädde
valfria bär/frukter
(idag valde jag konserverade mandarinklyftor)

Smörj ett bakplåtspapper väl och lägg det i en långpanna.
Rör smör och socker poröst.
Tillsätt äggulorna, ett i taget, och rör en stund mellan varje.
Blanda mjölet med bakpulvret, och rör ner det i smeten.
Rör sist ner mjölken.
Bred ut smeten i långpannan.

Vispa vitorna till hårt skum.
Vänd ner sockret och vispa ytterligare några minuter.
Bred marängen lite ojämt över smeten i formen.
Strö över mandelspånen.

Grädda botten i nedre delen i ugnen tills marängen fått färg och sockerkakan är torr, ca 20 minuter.

Låt kakan svalna något.
Lossa den försiktigt från pappret och dela den mitt itu.
Vispa grädden och blanda i bären/frukten du valt.
Bred blandningen på den ena bottnen med marängsidan uppåt.
Lägg den andra bottnen ovanpå med marängsidan uppåt.

Skär tårtan i lagom stora bitar!!



Mums!!

Kommentarer
Postat av: Mamma o Pappa

Kan bara säga KANONGOD!

och varmrätten var supergod också!

Tack för en mysig kväll.

2010-06-01 @ 11:14:52
Postat av: Cattis

Hemma hos oss går denna tårta under namnet Gudruns marängtårta :-) (Gudrun är min faster.) Mamma har haft receptet sedan innan jag föddes och denna serverades på min ettårsdag. Men vi har oftast krossad ananas och grädde mellan :-)

Just det, vi hade den på Johns dop också!

Det är som du skriver, den är verkligen omtyckt av alla !!!



Puss o kram

2010-06-01 @ 15:27:14
URL: http://johnsmamma.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0