Lunchtips.

Pajer kan man variera i en oändlighet, just därför älskar jag det!!

Idag gjorde jag en lax/fetaost-paj.

Börja med att göra degen till pajskalet...

3 dl vetemjöl
125 g smör
2 msk kallt vatten.

Blanda mjöl och smör i en matberedare.
Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg.
Svep in i plastfolie och lägg svalt i 20 minuter.




Tryck ut degen i en pajform med avtagbar kant.
Nagga botten med en gaffel, och sätt fast en folieremsa på kanten.



Förgrädda skalet i 225 grader i ca 10 min, nedre delen i ugnen.


Sen gör du fyllningen...

200 g kallrökt lax
fetaost
soltorkade tomater
broccolie

Strimla laxen och soltorkade tomaterna, tärna fetaosten och dela broccoliebuketterna i mindre bitar.
Häll blandningen i pajskalet.



Gör äggstanning av...

3 ägg
2 dl creme fraiche
1 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm vitpeppar

Vispa ihop och häll över.



Riv över lite ost.

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter.



Servera med en fräsch sallad.

Mmmm .-)

Kommentarer
Postat av: Cattis

Mmm....



Nu kommer en kanske konstig fråga. Hur blir den kallrökta laxen när den blir tillagad och med andra ord varm ?

Jag gillar lax men endast vanlig eller varmrökt...

Har lite svårt för konsistensen på den kallrökta eller gravade...

Skulle vara så smidigt med kallrökt...den kan man ju få tag på billigt oftast.

Annars lät den supergod :-)



kram kram

2010-03-15 @ 16:46:32
URL: http://johnsmamma.blogspot.com
Postat av: Marie

Cattis: Hmm...bra fråga!!

Jag kommer inte ihåg hur laxen blir, har heller inte ätit av denna paj än.

Men jag återkommer i frågan när jag vet...;-)



// Puss!!

2010-03-15 @ 18:08:25
URL: http://sabos.blogg.se/
Postat av: Sandra

Mums så smaskigt det ser ut!!!

Måste jag prova ngn gång.

2010-03-15 @ 20:19:20
URL: http://sandranilsson.blogg.se/
Postat av: Anna

Mumsigt det ser ut.

Du är så duktig i köket.



Puss

2010-03-16 @ 11:53:39
URL: http://www.robinnathalie.blogsot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0