Nyttomuffins med äpple och kanel.

Måste dela med mig av ett recept jag fick på jobbet i veckan.
Det kommer från en tjej som är väldigt mån om att äta nyttigt, så därför känns det lite extra bra att baka just dessa...:-)
Det är alltså muffins bakade helt utan vitt vetemjöl, smör och socker!!
 
Du behöver...
* 3 stora eller 4 små ägg
* 1 dl flytande honung
* 3 dl dinkel- eller grahamsmjöl.
(Tjejen jag fick receptet av använde sig av bakepro/proteinmjöl till hälften)
* 1/2 dl havregryn
* 3 tsk bakpulver
* 2 äpplen
* 1 dl grovhackade sötmandlar
* 1 1/2 tsk kardemumma
* 1 msk kanel
* 0,75 dl rapsolja
* 4 dl rivna morötter
 
1.
Sätt ugnen på 200 grader.
Skala och skiva/riv äpplena och morötterna.
Blanda mjöl, havregryn och bakpulver i en bunke, rör ordentligt så att bakpulvret blandas.
Blanda ägg och honung i en annan bunke. Häll i olja, kanel, kardemumma, mandlar, äpplen och morötterna.
Häll sedan över mjölblandningen i äggblandningen och blanda till en jämn smet.
 
Skeda upp smeten i muffinsformar...
...grädda i ugnen i ca 15-20 minuter.
 
Låt muffinsen svalna.
Frys in eller njut av nybakat...:-)
 
På måndag ska jag få recept på nyttiga frukostbullar.
Spännande att se vad det är för något...:-)
 

Kommentarer
Postat av: michaela- nybliven tvåbarnsmamma ♥

men så spännande! dom ser väldigt goda ut iaf :)

2013-03-02 @ 16:37:37
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0