Reklamationsrätt.

Jag har gjort det igen...F**N också på ren svenska!!
Jag är så irriterad på Vero Moda och deras kundpolicy att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
Gahh, jag blir så arg!!

Kommer ni ihåg mitt inlägg om hur jag blev bemött på Vero Moda när jag skulle reklamera en väska??
Efter den incidenten sa jag att jag aldrig skulle handla på Vero Moda i Spiralen mer, nu kan jag helt allvarligt säga att jag aldrig kommer handla på Vero Moda över huvud taget mer...oavsett butik!!

Så här är det...
Jag har köpt ett par svarta leggings hos dom.
Jattesköna byxor, och jag har nog tre par likadana.
Så nu i onsdags när jag hade tvättat det ena paret, hade resåren i midjan vridigt sig jättemycket.
Jag stoppade byxorna i en påse och sprang förbi Vero Moda i Ingelsta Shopping innan jobbet.
Tjejen i kassan tittade på dom, och sen gick hon bakom och visade chefen.
Efter en stund kom hon tillbaka och sa att jag skulle få ett par nya, men att min storlek inte skulle komma in förens på fredag.
Hon sa att om jag hade vägarna förbi då, så kunde jag komma in igen och hämta ett par nya.
Ok, sa jag. Jag jobbar i den här gallerian så det passar mig jättebra!!

Så idag efter jobbet gick jag förbi.
Det var samma tjej som stod i kassan och hon kom ihåg mig och gick direkt och hämtade ett par nya.
Allt i sin ordning så långt...

Sen frågade hon om jag hade kvitto med mig.
Nej, sa jag...det har jag nog inte sparat.
Nähäää, svarade hon. Då kan jag tyvärr inte göra något...!!
Ursäkta...vaddå inte göra något, undrade jag!
-"Nää men...vi har dom reglerna att kunden måste ha kvitto med sig vid reklamation, så vi ser kvittonummer, och tidpunkt för köpet och exakt vilken butik varan är köpt i o s v..."
Och om du inte har kvittot kvar kanske du kan gå till banken och be dom skriva ut ett kontoutdrag, så kan du visa oss det sen så vi ser att dom är köpte här.

Haha...jag dog!!
Skämtar hon eller...?!
Ska jag springa till banken och be dom söka efter ett köp jag gjorde för flera veckor sen på Vero Moda i Ingelsta Shopping på 150:-
Ska jag göra mig det besväret för att få mina trasiga brallor utbytta mot ett par likadana, och till ett värde av 150 spänn....ALDRIG I LIVET!!

Då har jag en annan lösning istället.
Jag behåller mina trasiga byxor, sen går jag aldrig mer dit igen...PUNKT!!

Jag vet att det inte är tjejen i kassan som har satt upp deras regler.
Jag förstår att hon inte kunde göra något åt mitt problem, och jag begär absolut inte att hon ska göra det heller,
men jag blir bara så förbannad på företag som beter sig såhär.
Ingen behöver ens försöka lura i mig att personalen på deras huvudkontor sitter och stämmer av varenda reklamation som görs, att dom söker upp kvittonummer och jämför och allt vad det nu var.
Inte så troligt att dom har tid med det!!

Och vi kan ju alla bara lära oss en sak.
En REKLAMATION har man rätt att göra UTAN kvitto.
Man har t o m RÄTT att kräva kontanter när det är en reklamation, även fast kvitto saknas.
Det sistnämnda håller jag inte riktigt med om dock, har man inget kvitto så tycker jag man får nöja sig med annan vara eller ett tillgodokvitto.
Man ska definitivt bli kompenserad!!

Nä, fy f**n vilken dålig stil Vero Moda.
Nu orkar jag inte med er längre...



Förra gången fick jag ju rätt till slut, men den här gången struntar nog i det.
Det är inte värt allt tjafs kan jag tycka, nu har jag ju fått skriva av mig här...:-)

Nu måste jag sova, jobb imorgon!!
Gonatt vänner.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag har varit med om exakt samma sak på vero moda.

Jag skulle byta ett par byxor som var förstora, som jag fått i julklapp. Hade inte kvittot med mig och fick inte byta.

det stod ju för fan vero moda i byxorna så man såg ju att de var därifrån.

Jag ville inte ha några pengar eller något, utan helt enkelt ha ett par lika dana byxor fast i mindre stl... SJUKT!!

På vårt jobb pratar vi om nöjd kund, och det är stort fokus på det, men det verkar de inte ens ha i sina tankar?

2010-09-11 @ 08:20:30
URL: http://sandranilsson.blogg.se/
Postat av: Hanna

Att dem aldrig fattar!!! Jag har också bråkat med dem om samma väska ju...

Kram!

2010-09-11 @ 22:49:00
Postat av: Camilla

Jag tycker att det är så tröttsamt att en del butiker inte kan följa de lagar som faktiskt finns. Och dessutom borde de väl ändå förstå att gör de på det där sättet så får de direkt inga bra omdömen och ryktet sprider sig ganska fort



Jag har en vän som också har haft problem med Vero Moda. Hon köpt en tunika i en annan stad som det blev ett hål i. Hon hade kvittot med sig men de hävdade att de inte kunde göra en reklamationb eftersom tunikan var köpt i en annan stad... Bullshit enligt mig

2010-09-12 @ 12:26:04
URL: http://shopalot.blogg.se/
Postat av: Kickan

Jag har lärt mig att ALLTID spara mina kvitton, oavsett. Det är din säkerhet som kund om ngt skulle hända med varan, oavsett om den kostar 50 eller 5000 kronor. Konsumentköplagen säger att du måste kunna styrka var och när varan är köpt för att kunna reklamera. Så kvitto eller kontoutdrag går bra. Sedan kan man ju tycka att det är löjligt för ett plagg som kostar 150 spänn, men de har rätt att göra det enligt lag tyvärr.

2010-09-14 @ 10:41:38
Postat av: Sara jobbarkompisen :D

Hej Marie!

Hoppas allt är bra!? Jag måste bara säga att jag var med om exakt samma grej med ett par svarta leggings på vero moda! dom sprack mellan benen typ när jag jobba :D hahha.. så fia bara "dt där kan du reklammera! O jag älskar verkligen dom byxorna, så jag sprang förbi på rasten för att visa dom att dom har gått sönder o om jag kunde få byta till ett par nya direkt då?

Då sa hon i kassan om jag hade kvitto, men det hade jag inte, sprang ju på rasten... Så då sa hon " nääää då kan jag inte göra nått!!!"

Jag trodde hon skämta, ville ju bara ha ett par nya liksom! Då skulle jag med få gå till banken o hämta utdrag, så då slet jag i det!

Dagen efter var jag så arg, så jag gick till den andra vero modan o fråga samma grej o då kommer det värsta.... Bruden i kassan säger att don spruckit för att jag antaglien gått upp i VIKT!!! Så säger man INTE!!!! då koka jag o sa att dem hade sämsta sevicen o att jag skulle gå vidare med det!

När kan till jobbet berätta jag allt o jag lovar Fia skulle kunnat gått upp dit o knockat till henne.. hahaha!! Så jag ringde huvudkontoret på veromoda, men dom kunde inte ge mig nått vettigt svar!

Så då tänkte jag, jag skiter i det! KOmmer aldrig handla där igen bara.....

Sen var jag på Hageby en dag, o hade på mig byxorna, så då tänkte jag, jag kilar förbi där o frågar dom. Berättade allt om hur jag blivit bemött o dom skämdes o sa att det inte var några problem! Gick därifrån med ett par nya byxor o sa att det var riktigt bra service där o att jag var en mycket nöjd kund! En månad senare gick jag in där, o dom kände igen mig o frågade om de satt bra o så!! Sen fråga dom tillomed om jag var intresserad av extra arbete!! Så Marie om di vill handla nått på veromoda ta en omväg till hageby!!!!!! Aldrig mer stan eller maxi!



Kände att jag ville berätta, för blev så agr när jag läste det!! Vi hörs gumman o ha en mysig helg!! puss o kram Sara

2010-09-18 @ 23:26:00
Postat av: Marina

Fast enligt lag har man som kund inte rätt att reklamera en vara utan kvitto. Du ska kunna visa vad du har betalt för varan så du kan bli ersatt, var & när den är köpt!
Och enligt lag har butiken också rätt att ersätta dig med samma/likvärdig vara eller ev. Laga den själv, upp till 3 ggr innan du har rätt till pengarna.

2014-07-23 @ 23:26:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0